Προπτυχιακά Μαθήματα

 

Υποχρεωτικά

 

Λογοτεχνία για παιδιά και νέους

Θεωρητικά και ειδολογικά ζητήματα. Αναπαραστάσεις/κατασκευές της παιδικής ηλικίας και της νεότητας στη Λογοτεχνία για Παιδιά και Νέους. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Λογοτεχνίας για Παιδιά και Νέους. Ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο. Το ζήτημα των μεταφράσεων και των διασκευών. Τα παιδικά περιοδικά έντυπα. Ο διδακτισμός στον 19ο αιώνα και οι σύγχρονες αναβιώσεις του. Η ποίηση για παιδιά και νέους (19ος-20ός αι.). Αισθητικά ρεύματα και χαρακτηριστικά έργα. Η Πην. Δέλτα και το ιστορικό μυθιστόρημα. Ιστορικός λόγος και αυτοβιογραφική καταγραφή: Ά. Ζέη, Ζ. Σαρή. Οι σύγχρονες μορφές αφήγησης και η θεματική ανανέωση στα έργα για παιδιά και νέους (Μ. Κοντολέων, Β. Μάστορη, Τ. Τίγκα, κ.ά). Τα κοινωνικά στερεότυπα και οι εικόνες του Άλλου. Η διαμόρφωση των   έμφυλων ταυτοτήτων. Πραγματικός και μυθοπλαστικός κόσμος: Εθνική ταυτότητα και πολιτισμικές αλλαγές.

 

 

Νεοελληνική λογοτεχνία: Ποίηση και Πεζογραφία (19ος - 20ός αι.)

 

Α. Ποίηση

Εισαγωγή στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας: Όροι, ορισμοί, περίοδοι. Γενιά του 1880. Ρομαντισμός. Παρνασσισμός. Συμβολισμός. Νεοτερική Ποίηση. Μοντερνισμός και υπερρεαλισμός στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Κυριότεροι εκπρόσωποι. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις ποιημάτων.

 

Β. Πεζογραφία

Εξοικείωση με το περιεχόμενο και το χαρακτήρα της λογοτεχνικής γραφής. Γνωριμία βασικών περιόδων της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ανανέωση του πεζού λόγου γύρω στα 1880: Όροι και προϋποθέσεις. Ανάπτυξη του διηγήματος. Αισθητικά ρεύματα και λογοτεχνικά είδη: ηθογραφία, ρεαλισμός, νατουραλισμός, κ.ά. Γενιά του 1930. Κυριότεροι εκπρόσωποι. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις πεζών κειμένων.

Λέξεις Κλειδιά: νεοελληνική ποίηση και πεζογραφία

 

Επιλογής

 

Η νεοελληνική πεζογραφία στον 20ο αιώνα. Η νοσταλγία της Εφηβείας

Το μάθημα αναφέρεται συνοπτικά στις τάσεις της νεοελληνικής πεζογραφίας των αρχών του 20ου αιώνα˙ ειδικότερα επισημαίνεται η παρουσία των εφήβων ως αφηγηματικών προσώπων, η σχέση τους με την πλοκή, τα θεματικά μοτίβα και τους χωρο-χρονικούς προσδιορισμούς της δράσης και αναλύονται συγκεκριμένα παραδείγματα (Κ. Πολίτης – Eroica, Γ. Θεοτοκάς – Λεωνής, Μ. Λυμπεράκη Ψάθινα καπέλα, Α. Ζέη – Η μωβ ομπρέλα, Ζ. Σαρή – Νινέτ).

 

Σύγχρονη πεζογραφία. Τάσεις και προσανατολισμοί

 

α) Εισαγωγή στη μεταπολεμική πεζογραφία. Κοινωνικές και αισθητικές συνιστώσες. Μεθοδολογία ερμηνείας του νεοελληνικού πεζογραφήματος.

β) Γνωριμία με το έργο σύγχρονων νεοελλήνων πεζογράφων: Α. Φραγκιά, Δ. Χατζή, Στ.Τσίρκα, Β. Βασιλικού,  Μ. Δούκα. γ) Προσέγγιση αντιπροσωπευτικών κειμένων

 

Ρεαλισμός και Μυθοπλασία

 

Τα μαθήματα επιδιώκουν μια συστηματική προσέγγιση της «αναφορικότητας» της λογοτεχνίας και παρακολουθούν μέσα από την αναίρεση της ανθεκτικής νεοελληνικής ηθογραφίας την οργάνωση ενός αφηγηματικού λόγου περισσότερο κριτικού, παρά περιγραφικού. Με αφορμή το έργο των βασικών εκπροσώπων του ρεαλισμού στην πεζογραφία ανιχνεύεται η χρήση της ιστορίας, οι διαμεσολαβημένες απεικονίσεις του πραγματικού, η παρουσία του χρόνου και του δραματοποιημένου χώρου, καθώς και τα στοιχεία της γραφής που πιστοποιούν την ιδιαιτερότητα του λογοτεχνικού αυτού ρεύματος ή φαινομένου.

Αναζήτηση στο site

Εθνικό και Καποδιστριακό

Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

ΒΙΚΥ ΠΑΤΣΙΟΥ

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

 

Γραφείο:

Ιπποκράτους 20, Αθήνα

Τ.Κ. 106 80

Τηλ.:210.36.88.542

210.36.88.544

National and Kapodistrian

University of Athens

 

VICKY PATSIOU

PROFESSOR

of Modern Greek Literature

 

Office:

20, Hippokratous Str, Athens

P.C. 106 80

Tel.:0030210.36.88.542

0030210.36.88.544